Jest z wykształcenia filozofką, pracuje jako copywriterka. Od urodzenia związana z Nową Hutą. W swojej twórczości, skoncentrowanej wokół takich zagadnień jak transhumanizm, cielesność i biopolityka, wykorzystuje często konwencje opowiadań grozy i realizmu magicznego.
Zadebiutowała w 2020 roku Bestiariuszem nowohuckim, zbiorem opowiadań, za który zdobyła Nagrodę Conrada oraz została nominowana do kilku innych ważnych nagród literackich. Książka stanowi opowieść o początkach Huty (wówczas imienia Lenina), jednak nie ogranicza się do realistycznego przedstawienia ważnych z punktu widzenia jej historii wydarzeń. Łapczyńska, korzystając z typowego dla siebie surrealizującego, pełnego metafor języka, opowiada o nowohuckim kombinacie jak o żywym stworzeniu, wokół którego osnute są historie pracowników i pracownic – straumatyzowanych, zmagających się z biedą, mizoginią, nawiedzanych przez widma przeszłości.
W kolejnej książce prozatorskiej, Mowie chleba, Łapczyńska kontynuuje eksplorowane wcześniej wątki przemocy, wiele miejsca poświęcając szczegółowym opisom fizjologii bohaterów. Akcja Mowy chleba rozgrywa się w rumuńskim zakładzie dla sierot i podobnie jak w Bestiariuszu…, również tutaj ważną rolę odgrywa polityczne tło wydarzeń – w tym wypadku totalitarne rządy Nicolae Ceaușescu i wprowadzone przez niego antyaborcyjne prawodawstwo.
Twórczość Elżbiety Łapczyńskiej nie ogranicza się tylko do prozy, pisarka ma również doświadczenie teatralne oraz reżyserskie. Jest autorką dramatu The Rose West Band, nominowanego do Gdyńskiej Nagrody Dramaturgicznej 2020, Statku Utopia, za który otrzymała I nagrodę w Międzynarodowym Konkursie im. Szymona Szurmieja na Dramat Współczesny o Tematyce Żydowskiej, a także scenariusza do komiksu Nielęk, zilustrowanego przez Wojtka „Wu” Zielińskiego.
Autorka pomimo niewielkiego dorobku była wielokrotnie wyróżniana i nagradzana. Za Bestiariusz nowohucki otrzymała Nagrodę Conrada i została nominowana do Nagrody Literackiej „Nike”, Paszportów „Polityki”, Nagrody Literackiej Gdynia i Nagrody Literackiej m.st. Warszawy. Za Mowę Chleba otrzymała Nagrodę Literacką Gdynia.