Jest wykładowcą retoryki oraz prowadzi szkolenia z zakresu wystąpień publicznych i kontaktów z mediami dla rzeczników prasowych, specjalistów public relations, a także menedżerów, prawników i polityków. Jest autorem książek poświęconych tej tematyce, między innymi tomu Slogany w reklamie i polityce (2002). Jego opowiadania ukazały się w publikacjach zbiorowych, na przykład Wizyta Czarlsa i Szrot w 20 lat pod Lampą (2011), a Sto kobiet, które kochają się w Mittelhornie w Autor przychodzi wieczorem (2012). Opowiadania zostały też przetłumaczone na języki: chorwacki, czeski, niemiecki. Współpracował również z takimi czasopismami jak: „FA-art”, „Dialog”, „Bluszcz”, „Lampa”, „Wyspa”, „Machina”.
Marek Kochan w swojej twórczości literackiej porusza aktualne tematy, istotne dla współczesnej kultury i obecnego społeczeństwa, między innymi opisuje wpływ mediów na postrzeganie rzeczywistości przez odbiorców, konsekwentnie przedstawia też specyfikę zmieniającej się błyskawicznie rzeczywistości po 1989 roku. Jego teksty są zarówno analityczne i napisane ze znawstwem tematu, jak i przedstawione w przystępny sposób, co czyni je atrakcyjnymi i dla specjalistów, i dla szerokiego grona czytelników. Charakterystyczną cechą jego pisarstwa jest odwoływanie się do perswazyjnej siły języka. Autor Ballady o dobrym dresiarzu stara się ukazać groteskową i humorystyczną stronę obrazu świata. Bohaterowie Kochana reprezentują całe spektrum społeczeństwa, od świetnie zarabiających pracowników wielkich korporacji, po blokersów.
Powieść Franquizea jest niejako satyrą na współczesne społeczeństwo, ukazującą mechanizmy konsumpcjonizmu i utratę indywidualności. Jest to błyskotliwa i krytyczna analiza współczesnego społeczeństwa, które zatraciło autentyczność w obliczu konieczności dostosowywania się do wymagań rynku. Z kolei w książce Plac zabaw autor sprawnie przedstawia kulturowe stereotypy, tworząc narrację zarazem dowcipną, jak i ironiczną i gorzką. Pokazując stopniową zamianę ról mężczyzn, którzy „siedzą w domach” i wychowują dzieci, oraz dynamicznych kobiet stających się głowami rodzin, próbuje przeanalizować specyfikę obecnych relacji rodzinnych i związków damsko-męskich.
Z kolei twórczość dramatyczną Marka Kochana cechują eksperymenty z formą dramatyczną, wprowadza między innymi interakcję z publicznością. Autor w swoich utworach bada granice między fikcją a rzeczywistością, ukazując, jak te dwa światy wzajemnie się przenikają. Postacie są przedstawione w sposób wielowymiarowy, co ukazuje ich psychologiczną głębię i pozwala na wnikliwe spojrzenie w ich motywacje i emocje. Jego Dramaty polskie, łączące współczesność z tradycją, to refleksje nad współczesnym światem, które ukazują jego absurdy i paradoksy.
Dramaty Marka Kochana były prezentowane między innymi w Neapolu, Berlinie, Tel Awiwie, Buenos Aires i w Nowym Jorku. Niektóre zostały zrealizowane w Teatrze Telewizji TVP i Teatrze Polskiego Radia (Holyfood, Rio, Reduty, Traktat o miłości). Uhonorowany nagrodą publiczności na międzynarodowym festiwalu teatralnym w Heidelbergu (za Argo, 2006), Nagrodą Specjalną w konkursie Programu Drugiego Polskiego Radia i Stowarzyszenia Autorów ZAiKS (za Reduty, 2013), Pierwszą Nagrodą oraz Nagrodą Specjalną w konkursie Programu Drugiego Polskiego Radia i Stowarzyszenia Autorów ZAiKS (za Lento rubato, 2016).