W 2017 roku uzyskała stopień doktora sztuk muzycznych za wyróżnioną rozprawę Estetyka i funkcje muzyki filmowej na przykładzie dzieł Wojciecha Kilara, napisaną pod kierunkiem prof. dr. hab. Leszka Polonego. Jest absolwentką teorii muzyki; publicystką, nauczycielem mianowanym i rzeczoznawcą MEN ds. podręczników szkolnych z zakresu muzyki. W 2014 roku otrzymała stypendium twórcze Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Prowadzi własne placówki oświatowe, w tym szkołę muzyczną I stopnia. W obszarze jej zainteresowań znajdują się przede wszystkim muzyka filmowa i jazz, także muzyka fortepianowa XIX wieku, której poświęciła pracę magisterską. Jest autorką artykułów naukowych i publicystycznych, haseł encyklopedycznych, programów koncertowych, reportaży, wywiadów, recenzji i opisów płyt. Od 2019 roku jest jurorem konkursu KBF na Polską Ścieżkę Dźwiękową Roku, a od 2023 roku – przewodniczącą jury Ogólnopolskiego Festiwalu im. Jeremiego Przybory w Białobrzegach.
W dorobku Wilczek-Krupy znajdują się trzy monografie książkowe: Poetyka muzyki filmowej Wojciecha Kilara, Dzieci można nauczyć wszystkiego. 70 lat chóru chłopięcego Filharmonii Krakowskiej oraz Jedno życie to jest cały świat. O początkach Filharmonii Krakowskiej. Autorka napisała również trzy biografie: Kilar. Geniusz o dwóch twarzach (pozycja nagrodzona tytułem Krakowskiej Książki Miesiąca w marcu 2016 roku), Górecki. Geniusz i upór (nominacja do Nagrody Literackiej im. Józefa Mackiewicza) oraz Żuan Don. Biografia Jeremiego Przybory. Za swoje osiągnięcia otrzymała honorową odznakę „Zasłużony dla Kultury Polskiej”.