13.11.2025 Recenzje NataliaKrólikowska Abiekt, algorytm, aspiracja. O „Kiblu” Anny Sudoł Kibel to literackie laboratorium, w którym ciało spotyka się z kodem, a język z tym, co nienazwane i wyparte – o powieści Anny Sudoł pisze Natalia Królikowska. Anna Sudoł
12.11.2025 Recenzje KarolinaNiemiec Lieux de mémoire i eros w cieniu straty W pisarstwie Jenny Erpenbeck zauważalny jest brak językowego katharsis. W Kairos z każdego zdania powoli sączy się ból pustki, której nie sposób oswoić. Autorka urywa opowieść w pół słowa, zamyka nas razem z bohaterami w korytarzach wyliczeń, a te wciągają głęboko w atmosferę błogiej nieskończoności – o powieści Jenny Erpenbeck pisze Karolina Niemiec. Jenny Erpenbeck
11.11.2025 Recenzje KarolinaGórnicka Irytująca potrzeba tworzenia Potrzeba tworzenia zdaje się dla podmiotu irytująca niczym owad wbijający się w skórę – odbiera poecie komfort, nieustannie o sobie przypomina, zakłóca spokojnie nicnierobienie – o najnowszym tomie wierszy Kamila Kawalca pisze Karolina Górnicka. Kamil Kawalec
10.11.2025 Recenzje RafałRżany Hojny czy chytry? Mowa Radosława Kobierskiego jest jego własnym głosem, mimo że autor tak często podpiera się cudzym słowem. Jest to próba zawrócenia i (później) zatrzymania czasu w decydującym momencie, oddanym na starym zdjęciu; pokazania, jak słowo staje w poprzek biegu lat – o najnowszym tomie wierszy Radosława Kobierskiego pisze Rafał Rżany. Radosław Kobierski
09.11.2025 Rozmowy MaciejHen Żeby mieć co wspominać, trzeba pamiętać W tej książce pieczołowicie wydłubałem z pamięci poszczególne sygnały, które świadczyły o tym, że nasza odrębność może być przykra, kłopotliwa, a nawet bolesna – mówi Maciej Hen, autor książki Tratwa z pomarańczami, w rozmowie z Mateuszem Demskim. Mateusz Demski
08.11.2025 Recenzje PiotrBrencz Życie jak w piosence. O „Aniołach” Denisa Johnsona Johnson nie wierzy w to, że ludzie są skazani na bycie grzesznymi, że rodzą się w popapranej konfiguracji. To tylko ofiary Ameryki, jej dziwactw i krzywo rozumianej wolności, czy też ciągłego stawania się na nowo. To tylko sen nagle stał się koszmarem – o prozatorskim debiucie Denisa Johnsona pisze Piotr Brencz. Denis Johnson
06.11.2025 Szkice OlaLewandowska-Ferenc Dziewczyństwo: ciało, podłości i inne śliczności Koniec z nieokreślonością własnej tożsamości, dzięki której dziecięce ciało, jeszcze wolne od norm kulturowych, jest w tym sensie niebinarne i transgresyjne. Możemy nawet powiedzieć, że antysystemowe, ponieważ wymyka się rolom genderowym – o motywie dziewczyństwa we współczesnej polskiej poezji pisze Ola Lewandowska-Ferenc.
05.11.2025 Recenzje TymoteuszMilas Staruszki rządzą Koniec zabawy jest powieścią przewartościowującą starość w wielu wymiarach, mnożącą pytania, z których zasadniczym wydaje się to graniczne: kiedy człowiek uznaje, że jest już stary? – o książce Jacka Melchiora pisze Tymoteusz Milas. Jacek Melchior
04.11.2025 Szkice Aleksandra EwaFurtak „Samotna kobieta, gdy tworzy, nie wygląda pięknie” – o czterech aktach cierpienia pisarki Pisze się w samotności. Samotność jest niezbędna do sprawnej pracy. Ale z samotnością miało nie być kobiecie do twarzy. Już sam zbitek słów „samotna kobieta” brzmi jak obraźliwy epitet, a wyobrażenie, że kobieta może coś samotnie zdziałać, jest trudne do przyjęcia nawet dla niej samej – o zjawisku samotności w utworach artystek pisze Aleksandra Ewa Furtak. Virginia Woolf Anaïs Nin Sylvia Plath
03.11.2025 Recenzje AdamPartyka Odmiany prawdy Do rewizji własnych przekonań na temat pierwszeństwa motywu klasowego nad narodowym popchnęła Burka ta sama potrzeba dogłębnego pojęcia istoty obserwowanych zjawisk, która daje o sobie znać we wszystkich jego pismach – o Autoportrecie z okruchów Tomasza Burka pisze Adam Partyka. Tomasz Burek
02.11.2025 Recenzje IzabellaAdamczewska-Baranowska Syndrom obcej twarzy Miniatury prozatorskie Konwerskiej nasuwają mi na myśl anamorfozę – zniekształcenie, które jest efektem zaprojektowanego punktu widzenia, skutkiem dziwacznej perspektywy – o Rzeczach robionych specjalnie Emilii Konwerskiej pisze Izabella Adamczewska-Baranowska. Emilia Konwerska
01.11.2025 Kiedy nie piszą SzczepanKopyt W pewnych okolicznościach zostają tylko wiersze Nie samym pisaniem żyją twórcy. Co odciąga ich od pracy literackiej, co zaprząta im myśli? Jak autorki i autorzy odnajdują się w niełatwej rzeczywistości? Z czego rezygnują, by móc tworzyć? Na te i inne pytania staramy się znaleźć odpowiedzi w cyklu Kiedy nie piszą. Tym razem Krzysztof Hoffmann rozmawia ze Szczepanem Kopytem. Krzysztof Hoffmann